Klussen en Diensten Centrale Loon op Zand
 

KDC-balie verhuist van Klavier naar Schotsestraat

Mensen die de hulp willen inroepen van de Klussen en Diensten Centrale (KDC) konden daarvoor jarenlang terecht bij de balie in de Gemeentewinkel en later Het Klavier. Nu de KDC beschikt over een eigen gebouw, verhuist deze maand ook de balie daar naar toe. Ook verruimen we dan de openingstijden. Vanaf 1 juli is de balie in de Schotsestraat 4c in Kaatsheuvel geopend op elke dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend en op de woensdagmiddag. Het telefoonnummer is (0416) 53 15 73.

 
Anne-Marie Pullens

Bij de KDC werken vrijwilligers die gratis klussen uitvoeren voor particulieren en organisaties met een ideële grondslag in de gemeente Loon op Zand. De baliemedewerkers brengen vrijwilligers en hulpvragers met elkaar in contact. De hulpvraag kan van alles zijn. Van het ophangen van een lamp tot het aanvragen van huurtoeslag. Het is een vorm van georganiseerde burenhulp. Enerzijds zorgt dit ervoor dat ouderen of mensen zonder werk actief hun vakkennis en vaardigheden kunnen blijven inzetten. Anderzijds draagt het bij aan een compassievolle samenleving waarin mensen elkaar helpen.

Zorgleemte

De KDC is er voor iedereen, maar het accent ligt op de sociaal-maatschappelijke functie. “Wij vullen met onze activiteiten de leemte op, die deels is ontstaan door de bezuinigingen van de overheid”, vertelt Anne-Marie Pullens. Zij coördineert de werkzaamheden aan de balie. Ook zit ze in het stichtingsbestuur van de KDC. “De maatschappij verwacht van mensen dat ze zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en hun eigen boontjes doppen. Vaak lukt dat ook wel, maar soms gaat het mis. Armoede, schulden, verwaarlozing en eenzaamheid liggen dan op de loer.” Mensen die aankloppen bij de KDC zijn vaak doorverwezen door het Servicepunt van de gemeente, de dementieconsulent, de woningcorporatie, vluchtelingenwerk of de wijkverpleegkundige. “Per situatie bekijken we dan waarmee we kunnen helpen en welke vrijwilliger daarvoor beschikbaar is.”


Clubhuis

De baliemedewerkers sturen niet alleen de vrijwilligers aan, maar zijn ook een vraagbaak voor de Spullenbank, de Fietsenbank en de Repair Cafés Kaatsheuvel en Loon op Zand, allemaal onderdelen van de KDC. En ze houden de administratie bij. Dankzij het stimuleringsfonds van de Rabobank kon daarvoor een computer worden aangeschaft. Anne-Marie: “Het is fijn dat we nu allemaal bij elkaar onder één dak zitten. Het is een clubhuis geworden met een vrije inloop van vrijwilligers en hulpvragers. Het bevordert de contacten en onderlinge samenwerking. Nu al merk ik dat er allerlei nieuwe ideeën ontstaan om het aanbod van klussen en diensten nog verder uit te breiden.”

 

 Terug
Geplaatst: 16-06-2017 22:17:30

Reacties

Goedenavond,

Graag wil ik jullie nogmaals hartelijk danken voor het uitlenen van jullie aanhanger en de geweldige hulp van Jan van Dijk en de vrijwilliger die de aanhanger heeft gebracht (weet helaas zijn naam niet meer).
Het was een flinke klus en mede dankzij jullie hulp, buurtbewoners en andere vrijwilliger is er een flinke start gemaakt met het ruimen van de tuin van dhr. Visser!
Dank jullie wel!

Groetjes,
Angelique Klijn (vrijwilliger van dhr. Visser)

Angelique Klijn23-07-2017 23:25

Reageer